Dynamika i akcentowanie  - warsztaty perkusyjne Cz. III

Dynamika i akcentowanie - warsztaty perkusyjne Cz. III

9 kwietnia 2021, 08:30
autor: Paweł Ostrowski

Dynamika ożywia naszą muzykę i raczej nikogo nie dziwi ta informacja, ale żeby móc korzystać z tych dobrodziejstw potrzebne są odpowiednie umiejętności oraz wyczucie, które pozwolą nam czerpać z bogactwa tych ulepszeń. Jedną z bardziej skutecznych form dynamicznego wsparcia jest akcentowanie na talerzach, co dodaje polotu groove’om i ubarwia podziały, nadając im charakteru i świeżości.

Najbardziej przydatny system akcentowania wykorzystamy w grze na hihacie i ridzie, z kolej najczęstszym miejscem lokacji akcentów są nuty główne (1, 2, 3 i 4) oraz akcentowanie na “i”. Technika akcentowania to już “system”, który trzeba sobie samodzielnie wypracować (akcentowanie na talerzu w efektywny sposób wykorzystuje wygodną mechanikę ruchu ręki - m.in. Technikę Moellera, dzięki której możemy grać w szybszym tempie z akcentami, nie męcząc nadmiernie ręki - akcent i uderzenie nieakcentowane gramy praktycznie jednym ruchem ręki). Co do tego “gdzie akcentować?” - najczęściej hihat akcentujemy na jego krawędzi, a ride na jego dzwonku (bell’u).

Dynamicznie przeciwstawne do akcentów są z kolej ghosty, które to wypełniają przestrzeń w cichej dynamice, budowane głównie na werblu. Warunek użyteczności ghostów określa ich precyzyjność rytmiczna oraz odpowiednio niski poziom głośności, tak by po prostu nie przeszkadzały i nie “zatykały” podziału, za to nadawały mu charakteru i szlachetności. Jak ćwiczyć gosty? Ćwiczeń jest wiele, najlepiej jest kontrastować je z akcentami, trenując np. uderzenia dwójkowe (z jednej i drugiej ręki) z akcentem na pierwsze i drugie uderzenie dwójki. W takim wypadku różnica pomiędzy akcentem, a ghostem powinna być jak największa. Drugim sposobem jest włączanie ghostów w podział, pojedynczo, tak aby pojawienie się ghosta (najpierw jednego, później większej ilości) w żaden sposób nie zmieniło brzmienia pozostałych instrumentów (werbel akcentowany, stopa, hihat), a także stabilności groove’u.

To co jesteśmy w stanie ulepszyć i zmieniać na korzyść brzmienia:

 

 

Pozostałe poradniki PORADNIK: Złe samopoczucie to zła gra I wreszcie o czymś co również ma wpływ na nasze brzmienie, czyli samopoczucie i “wewnętrzny imperatyw” grającego... Pozornie temat może odległy, ale w istocie mający również spory wpływ na brzmienie. Wyobraź sobie sytuację - może z...
PORADNIK: Co wpływa na brzmienie perkusji? Brzmienie wynika też w dużej mierze z tego czym - i kim - się inspirujemy, czyli jaka muzyka kształtuje nasz muzyczny światopogląd, mówiąc wprost - “co nas najbardziej kręci w graniu”.     Baza inspiracji i fascynacji to temat...
PORADNIK: Właściwe brzmienie perkusji Właściwe brzmienie wynika w dużej mierze ze świadomości, wyczucia i odpowiedniej kontroli głośności, która jednak traktuje zbiór instrumentów wchodzących w skład zestawu jako jeden instrument. W praktyce musimy po prostu odpowiednio...
PORADNIK: Technika uderzania Od tego chcę zacząć. Technikę uderzania w instrument (czy używając mniej brutalnego określenia: “sposób wydobycia dźwięku”) warto doskonalić przez całe życie, pracując nad motoryką. Niby żadna w tym filozofia, po prostu uderzamy tak, aby...
Warsztaty perkusyjne Witam w materiale, w którym postaram się nasycić Cię informacjami na temat brzmienia zestawu perkusyjnego. Jest to temat bardzo obszerny, więc zaczniemy od podstaw, czyli od - techniki gry, bo wpływa ona znacząco na brzmienie zestawu....
PORADNIK: Jak poprawić brzmienie werbla? Werbel nie przez przypadek nazywany jest sercem zestawu, patrząc na rolę jaką pełni w perkusji. Jednak nie każdy instrument brzmi niesamowicie, ale istnieją metody mogące poprawić jego brzmienie. Poniżej znajdziecie kilka punktów, które...
Copyright © INFOMUSIC 2018