Sprzęt KV2 w teatrze Písek
W Południowej Bohemii, regionie Republiki Czeskiej, w miejscowości Pisek, znaleźć można osobliwie skryty w zaułkach starówki, niedawno odnowiony Teatr Miejski.
Jest to teatr o tradycyjnym wielosiedzeniowym układzie, powołany do życia w 1868 roku, po zniszczeniach odbudowany i ulepszony w 1937. W 2010 roku, Radia Miasta podjęła uchwałę o całkowitym wyremontowaniu tego nadgryzionego zębem czasu budynku.
Pieniądze na ten cel pochodziły z budżetu miasta, z dotacji Ministerstwa Kultury i innych funduszy państwowych. Zanim rozpoczęły się jakiekolwiek prace, włodarze miasta postanowiły odwiedzić mniejsze i większe teatry w całym kraju, by zobaczyć i usłyszeć, jakie możliwości wizualno-dźwiękowe mają do dyspozycji. Jeden z obiektów szczególnie wyróżnił sie na tle innych. Był to Teatr Kultury, również znajdujący się w mieście Pisek, który został wyposażony w nowy system nagłośnienia KV2 (kolumny + kontrolery). Na bazie tego właśnie sprzętu, oraz innych zaobserwowanych zastosowań urządzeń KV2, zaprojektowano zupełnie nowy system dla Teatru Miejskiego. Niemniej jednak, wymagania były bardzo wysokie, gdyż system miał być bardzo wyraźny i oddawać przestrzeń i głębię perspektywy teatru, mając na względzie gdzie siedzi słuchacz. Dodatkowo system miał być zupełnie zabudowany i nie powinien zabierać przestrzeni należącej do prostej, ale funkcjonalnej architektury.
George Krampera z firmy KV2 Audio podjął współpracę z konsultantem ds. akustyki i z głównym architektem by wypracować ostateczną wersję instalacji, w której wszystkie założenia (i wiele ponad to) zostały spełnione.
Postanowiłem zaprojektować dyskretny, prawie autorski system, który wykorzysta pewne dość rewolucyjne metody nadawania dźwiękom scenicznym przestrzeni, głębi, mocy i naturalności.
George Krampera
Dokonano tego za pomocą stworzenia dwóch niezależnych systemów. Pierwszy nazwać można "systemem muzycznym", czymś w rodzaju tradycyjnych przodów, bazującym na podwieszonych z obu stron sceny liniach głośników ESR215, wbudowanych w akustyczne wnęki w ścianach, przez co stały się niewidoczne. Dzięki tym wnękom, dającym bardzo szerokie rozproszenie dźwięku, uzyskano zadziwiający efekt - nieważne, gdzie usiądziesz na widowni, przestrzeń i stereo również tam będą, nadając dźwiękom dużo naturalności i miękkości. Wszystkie występy i wykonania mają pełny, zbalansowany i niekierunkowy sound.
Dość intrygującą metodą zastosowania subwooferów (zasilanych wzmacniaczami ESR3000) posłużył się Krampera - w geście dość radykalnego kroku podwiesił 4 21-calowe głośniki niskotonowe dokładnie na samym środku sufitu nad publicznością. Wiązało się to z tym, że, po pierwsze, na zastosowanej wysokości proporcje odległości siedzisk od źródła były idealne. Po drugie, sygnał basu działa raczej z podłogą niż z tylną ścianą, co oznacza że nawet przy minimalnym sygnale odbiór basu w pozycji siedzącej jest idealny. Z racji tego, że głośniki mają za zadanie przenoszenie tylko ostatniej oktawy całości pasma, dźwięk na całości publiki jest niezwykle gładki pozbawiony elementów nieścisłości barwy, dziur czy przesterowania.
Cztery niewielkie dwudrożne kolumny KV2 ESD6 zostały użyte w celu zapewnienia ciągłej zrozumiałości głosu pod balkonem.
Drugi system nazwać można "systemem aktorskim/zespołowym". Kiedy na scenie odbywa się sztuka bez muzyki, system muzyczny jest zazwyczaj nieaktywny. Zamiast niego działa specjalny system z dopasowanymi do niego przedwzmacniaczami, wzmacniaczami oraz specjalnie zaprojektowanymi i wykonanymi mikrofonami. Jest on również zainstalowany w sposób dyskretny, ale działa w taki sposób, że widzowie odbierają prawdziwy "ruch" dźwięku w każdym kierunku - naturalne poczucie działań aktora - tak jakby siedzieli w pierwszym rzędzie niezależnie od tego, gdzie tak naprawdę się znajdują.
Na scenie, po obydwu stronach, działają przedwzmacniacze mikrofonowe KV2 SD8, obsługujące wszystkie wejścia mikrofonów, a także umiejscowione w każdym narożniku cztery kolumny ESD12, używane zarówno do efektów specjalnych jak i do odsłuchu. Zarówno ESD12 jak i ESD6 kontrolowane są za pomocą urządzenia KV2 SAC2 i zasilane czterokanałowym wzmacniaczem ESP4000. Dodatkowe 3 głośniki ESD6 zostały ustawione tuż na granicy sceny i orkiestry, dla natychmiastowego odbioru dźwięku przez pierwsze rzędy.
Włodarze miasta wraz z członkami Rady Miasta otwarcie i z dumą mówią, że pewni są tego, iż system zastosowany w Teatrze Miejskim brzmi najlepiej jak to możliwe i jest najlepszy w całych Czechach. Zarówno goście jak i artyści występujący na deskach teatru wyrażają zadowolenie i chęć współpracy z tym właśnie teatrem. Na dzień dzisiejszy planuje się kilka projektów po podobnym układzie.