Sprzęt KV2 w teatrze Písek

Sprzęt KV2 w teatrze Písek

9 marca 2012, 13:47
Producent: KV2 Audio

[img:1]

W Południowej Bohemii, regionie Republiki Czeskiej, w miejscowości Pisek, znaleźć można osobliwie skryty w zaułkach starówki, niedawno odnowiony Teatr Miejski.

Jest to teatr o tradycyjnym wielosiedzeniowym układzie, powołany do życia w 1868 roku, po zniszczeniach odbudowany i ulepszony w 1937. W 2010 roku, Radia Miasta podjęła uchwałę o całkowitym wyremontowaniu tego nadgryzionego zębem czasu budynku.

[img:2]

Pieniądze na ten cel pochodziły z budżetu miasta, z dotacji Ministerstwa Kultury i innych funduszy państwowych. Zanim rozpoczęły się jakiekolwiek prace, włodarze miasta postanowiły odwiedzić mniejsze i większe teatry w całym kraju, by zobaczyć i usłyszeć, jakie możliwości wizualno-dźwiękowe mają do dyspozycji. Jeden z obiektów szczególnie wyróżnił sie na tle innych. Był to Teatr Kultury, również znajdujący się w mieście Pisek, który został wyposażony w nowy system nagłośnienia KV2 (kolumny + kontrolery). Na bazie tego właśnie sprzętu, oraz innych zaobserwowanych zastosowań urządzeń  KV2, zaprojektowano zupełnie nowy system dla Teatru Miejskiego. Niemniej jednak, wymagania były bardzo wysokie, gdyż system miał być bardzo wyraźny i oddawać przestrzeń i głębię perspektywy teatru, mając na względzie gdzie siedzi słuchacz. Dodatkowo system miał być zupełnie zabudowany i nie powinien zabierać przestrzeni należącej do prostej, ale funkcjonalnej architektury.

George Krampera z firmy KV2 Audio podjął współpracę z konsultantem ds. akustyki i z głównym architektem by wypracować ostateczną wersję instalacji, w której wszystkie założenia (i wiele ponad to) zostały spełnione.

Postanowiłem zaprojektować dyskretny, prawie autorski system, który wykorzysta pewne dość rewolucyjne metody nadawania dźwiękom scenicznym przestrzeni, głębi, mocy i naturalności.

George Krampera

Dokonano tego za pomocą stworzenia dwóch niezależnych systemów. Pierwszy nazwać można "systemem muzycznym", czymś w rodzaju tradycyjnych przodów, bazującym na podwieszonych z obu stron sceny liniach głośników ESR215, wbudowanych w akustyczne wnęki  w ścianach, przez co stały się niewidoczne. Dzięki tym wnękom, dającym bardzo szerokie rozproszenie dźwięku, uzyskano zadziwiający efekt - nieważne, gdzie usiądziesz na widowni, przestrzeń i stereo również tam będą, nadając dźwiękom dużo naturalności i miękkości. Wszystkie występy i wykonania mają pełny, zbalansowany i niekierunkowy sound.

[img:3]

Dość intrygującą metodą zastosowania subwooferów (zasilanych wzmacniaczami ESR3000) posłużył się Krampera - w geście dość radykalnego kroku podwiesił 4 21-calowe głośniki niskotonowe dokładnie na samym środku sufitu nad publicznością. Wiązało się to z tym, że, po pierwsze, na zastosowanej wysokości proporcje odległości siedzisk od źródła były idealne. Po drugie, sygnał basu działa raczej z podłogą niż z tylną ścianą, co oznacza że nawet przy minimalnym sygnale odbiór basu w pozycji siedzącej jest idealny. Z racji tego, że głośniki mają za zadanie przenoszenie tylko ostatniej oktawy całości pasma, dźwięk na całości publiki jest niezwykle gładki pozbawiony elementów nieścisłości barwy, dziur czy przesterowania.

 [img:4]

Cztery niewielkie dwudrożne kolumny KV2 ESD6 zostały użyte w celu zapewnienia ciągłej zrozumiałości głosu pod balkonem.

[img:5]

Drugi system nazwać można "systemem aktorskim/zespołowym". Kiedy na scenie odbywa się sztuka  bez muzyki, system muzyczny jest zazwyczaj nieaktywny. Zamiast niego działa specjalny system z dopasowanymi do niego przedwzmacniaczami, wzmacniaczami oraz specjalnie  zaprojektowanymi i wykonanymi mikrofonami. Jest on również zainstalowany w sposób dyskretny, ale działa w taki sposób, że widzowie odbierają prawdziwy "ruch" dźwięku w każdym kierunku - naturalne poczucie działań aktora - tak jakby siedzieli w pierwszym rzędzie niezależnie od tego, gdzie tak naprawdę się znajdują.

Na scenie, po obydwu stronach, działają przedwzmacniacze mikrofonowe KV2 SD8, obsługujące wszystkie wejścia mikrofonów, a także umiejscowione w każdym narożniku cztery kolumny ESD12, używane zarówno do efektów specjalnych jak i do odsłuchu. Zarówno ESD12 jak i ESD6 kontrolowane są za pomocą urządzenia KV2 SAC2 i zasilane czterokanałowym wzmacniaczem ESP4000. Dodatkowe 3 głośniki ESD6 zostały ustawione tuż na granicy sceny i orkiestry, dla natychmiastowego odbioru dźwięku przez pierwsze rzędy.

[img:6]

Włodarze miasta wraz z członkami Rady Miasta otwarcie i z dumą mówią, że pewni są tego, iż system zastosowany w Teatrze Miejskim brzmi najlepiej jak to możliwe i jest najlepszy w całych Czechach. Zarówno goście jak i artyści występujący na deskach teatru wyrażają zadowolenie i chęć współpracy z tym właśnie teatrem. Na dzień dzisiejszy planuje się kilka projektów po podobnym układzie.

[img:7]

Przedwzmacniacze Kolumny i głośniki Wzmacniacze, końcówki mocy Systemy liniowe Pełnopasmowe pasywne Subwoofery pasywne Monitory sceniczne

Gdzie kupić?

KV2 Audio KV2 Audio www.kv2audio.com

Dystrybucja w Polsce:

ARCADE AUDIO Sp. z o.o.

adres:
ul. Galicyjska 2 32-091 Michałowice k/Krakowa

Pro Audio

Kolejna prestiżowa marka w portfolio Audio Plus: SCHOEPS
Więcej wiadomości