PLASA'14: Yamaha pokazała konwerter Dante/MADI RMio64-D

PLASA'14: Yamaha pokazała konwerter Dante/MADI RMio64-D

20 października 2014, 13:00
Dystrybucja: Aplauz Sp. z o.o

[img:1]

Yamaha powróciła jako ważny wystawca pro audio na PLASA 2014. Choć nieobecni w zeszłym roku, a tym samym po raz pierwszy goszczący w ExCeL’u, spotkali się oni z dobrym przyjęciem, a ich najnowsze produkty, czyli przede wszystkim konwerter Dante/MADI RMio64-D oraz trzecia wersja oprogramowania kontrolnego do cyfrowych konsol CL i QL, obsługujących Dante, wzbudziły spore zainteresowanie.

Nie zabrakło też instalacyjnej oferty Yamahy spod znaku CIS (Commercial Installation Solutions) w tym nowych, kompaktowych wzmacniaczy MA2030/PA2030 oraz, oczywiście, samych konsol cyfrowych - szczególnym powodzeniem cieszyły się kompaktowe QL1 i QL5, które zadebiutowały przed niespełna pół roku na Prolight+Sound 2014, i z którymi brytyjscy użytkownicy w końcu mieli okazję wnikliwie się zapoznać. Frekwencja oraz pozytywne opinie były na tyle liczne, iż Yamaha zapowiedziała swoją obowiązkową obecność na PLASA 2015.

 

[lupa:1]

 

Śledząc najnowsze dokonania sprzętowe nietrudno zauważyć, że Dante, protokół sieciowej transmisji dźwięku cyfrowego, umacnia swoją wiodącą pozycję wśród producentów urządzeń pro audio. Obecna w ofercie Yamahy już od 2012 roku seria rackowych jednostek I/O obsługujących Dante, R-Series, przeznaczonych do współpracy z mikserami CL i QL, została uzupełniona o najnowszy model.

RMio64-D to konwerter Dante/MADI będący, jak to określa sam producent, "trzecim rozdziałem" w tej grupie urządzeń. Umożliwia on komunikację mikserów CL/QL bądź innych systemów DANTE z systemami bazującymi na MADI (AES10), popularnym protokołem wielokanałowej transmisji cyfrowego audio - poprzez konwersję sygnału pozwala on na płynne połączenie i współpracę osobnych systemów, czego doskonałym przykładem może być wykorzystanie wozu transmisyjnego bądź innych systemów rejestrujących.

 

[lupa:2]

 

Jak w kilku innych, nowoczesnych jednostkach tego typu, nie zabrakło odpowiedzi na pewne często występujące problemy, z których podstawowym jest synchronizacja (word clock) - RMio64-D wyposażony jest w zintegrowany konwerter częstotliwości samplowania, co pozwala na przyłączenie różnych źródeł sygnału bez obaw o jego degenerację.

Jednostka oferuje ponadto mnogość połączeń, w tym redundante połączenia Dante oraz koaksjalne i optyczne MADI, oraz rozbudowany system wskaźników stanu jednostki na przednim panelu. Prostota tego urządzenia, w połączeniu z wykorzystaniem wielkiej elastyczności Dante, powszechności MADI oraz rozwiązaniem trudności występujących z ich synchronizacją, czyni tę jednostkę ważnym narzędziem w tworzeniu i integracji rozbudowanych systemów dźwiękowych.

 

[lupa:3]

 

Yamaha wydaje się rozwijać swoją ofertę szczególnie pod kątem aplikacji transmisyjnych. Wersja 3 firmware’u konsol CL/QL również posiada szereg ulepszeń, które zainteresują pracowników radiowych i telewizyjnych, ale również profesjonalistów od nagłośnienia estradowego. Ulepszenia te dalej rozwijają moc i wielofunkcyjność mikserów CL oraz QL poprzez zaimplementowanie takich funkcji, jak kontrola panoramy 5.1 i monitoring dźwięku przestrzennego, nowy kompresor dedykowany dla szyn miksujących, 8-pasmowy korektor parametryczny wraz z analizatorem czasu rzeczywistego. Oto lista najważniejszych modyfikacji:

 

  • Kontrola panoramy dla dźwięku przestrzennego 5.1, dostępna z ekranu dotykowego bądź gałek, wraz z funkcją Mix to Matrix i Mix to Stereo,
  • Monitoring dźwięku przestrzennego (Surround Monitor), z funkcją dostrojenia indywidualnych monitorów, ich relatywnych poziomów i opóźnienia,
  • Automikser Dugan, funkcja dostępna już wcześniej w serii QL, teraz dostępna też dla mikserów CL - to ważne narzędzie dla pracowników transmisyjnych, oferujące automatyczny miks i optymalizację do 16 kanałów mikrofonowych z mową ludzką,
  • Buss Comp 369, cyfrowa replika kompresora o tej samej nazwie, idealna do zastosowania na sumach szyn miksujących,
  • Mix Minus, pozwalający na pominięcie sygnału z danego kanału w specyficznej szynie, dla łatwego tworzenia dodatkowych miksów,
  • Opóźnienie klatkowe (Frame Delay), czyli funkcja opóźnienia audio w mikserze dla uzyskania synchronizacji z obrazem, teraz z możliwym stopniowaniem w ilości klatek,
  • 8-pasmowy korektor parametryczny,
  • Narzędzie pomiarowe czasu rzeczywistego (RTA, Real Time Analyzer), ukazujące spektrum częstotliwości z wybranych kanałów na wyświetlaczu RTA, jak i korektorów PEQ i GEQ,
  • Przypisanie grup DCA w sekcji zarządzania scenami.


Nowa, trzecia wersja firmware’u będzie dostępna na oficjalnej stronie producenta z początkiem przyszłego roku.

 

Galeria zdjeć ze stoiska Yamaha:

 

[img:2]

 

Miksery Cyfrowe

Gdzie kupić?

Yamaha Commercial Audio Yamaha Commercial Audio pl.yamaha.com

Dystrybucja w Polsce:

TOMMEX

tel.: +48 (22) 853 58 02
adres:
ul. Arkadowa 29 02-776 Warszawa

KONTEL Sp. z o.o. Sp. k. (Dystrybutor)

adres:
Rakowiecka 30 02-528 Warszawa

Pro Audio

Shure Nexadyne - innowacja w technice mikrofonowej
Więcej wiadomości