Systemy bezprzewodowe Shure nagłośniły festiwal w Opolu

Systemy bezprzewodowe Shure nagłośniły festiwal w Opolu

14 czerwca 2016, 12:00
Producent: Shure
Dystrybucja: Polsound sp. z o.o

Na tegorocznym festiwalu Opolskim, jak co roku, dostarczenie mikrofonów bezprzewodowych leżało po stronie Telewizji Polskiej S.A. W związku z rozbudowaną inputlistą oraz wymogami scenariuszowymi, do Opola przyjechało 6 kanałów Shure Axient oraz 46 kanałów cyfrowego systemu Shure ULX-D.

Za zebranie sygnału z mikrofonów bezprzewodowych odpowiedzialne były dwie aktywne, kierunkowe anteny UA874, które podpięto do głównego dystrybutora antenowego. Z uwagi na tak dużą ilość kanałów użyto kilku dystrybutorów antenowych (UA844) spiętych w topologii gwiazdy, z master-splitterem i slave’ami.

 

[img:2]

 

Pracujemy w takim systemie, że do jednej pastylki (risera) przypisujemy jeden główny mikrofon. Gdy więc gra pastylka "A" głównym wokalem jest zawsze mikrofon nr 1, a gdy gra "B", to głównym staje się mikrofon nr 2. Te dwa główne mikrofony wokalowe, są bardzo ważne, więc kolejny rok z rzędu wykorzystaliśmy w tym celu nadajniki AXT200 pracujące w systemie Frequency Diversity. Dzięki takiej konfiguracji byliśmy absolutnie pewni, że nikt nie zakłóci wykonu gwiazdy.


Na systemie ULX-D oparto wszystkie mikrofony chórkowe oraz instrumentalne. Mówiąc o mikrofonach instrumentalnych, mam na myśli bodypacki ULXD1, które np. wraz z Betami 98H/C posłużyły do nagłośnienia instrumentów dętych. Oczywiście oprócz trąbek, puzonów i saksofonów, za pomocą "instrumentalnych bezprzewodów" nagłaśnialiśmy również smyki czy gitary.

Michał Gołębiowski - Shure

 

[img:1]

 

Jednym z ciekawszych zadań stojących przed ekipą odpowiedzialną za mikrofony bezprzewodowe, było mikrofonowanie Filharmonii Dowcipu prowadzonej przez Waldemara Malickiego oraz Bernarda Chmielarza.

 

Ze względu na specyfikę ich wykonu oraz założenia scenariuszowe, niezbędnym stało się, aby wszystkie skrzypce, alty, wiolonczele, instrumenty dęte blaszane, jak i drewniane były wolne od kabli i pozwalały muzykom swobodnie przemieszczać się po scenie. Na szczęście, nie było to nasze pierwsze spotkanie z Filharmonią Dowcipu, więc dzięki precyzyjnej inputliście oraz uprzednim przygotowaniu sprzętu, całość zrealizowana została precyzyjnie i bezboleśnie - z zachowaniem efektu, który wymyślił reżyser koncertu.

Michał Gołębiowski - Shure

 

Oprócz mikrofonów bezprzewodowych, na terenie Amfiteatru Tysiąclecia w Opolu pracowały liczne systemy odsłuchu bezprzewodowego (IEM). Sprzęt został przywieziony i przygotowany do pracy przez firmę GMB Pro Sound. Głównym trzonem systemu był Shure PSM1000 wspierany urządzeniami Sennheiser EW500 G3.

 

[img:3]

 

Jak co roku, największym wyzwaniem była koordynacja częstotliwości na terenie Amfiteatru Opolskiego. Dzięki ścisłej współpracy ze specjalistami z firmy GMB Pro Sound, udało się zapanować nad tym co dzieje się w powietrzu oraz zapewnić bezstresową pracę artystom na scenie.

Do skoordynowania wszystkich urządzeń radiowych został wykorzystany AXT600 Spectrum Manager, część składowa systemu Axient. Obróbka danych płynących z anten odbywała się w programie Wireless Workbench. Dzięki możliwościom tego programu wszystkie urządzenia bezprzewodowe znajdujące się na terenie Amfiteatru pracowały na kompatybilnych częstotliwościach, nie wpływając na siebie negatywnie. Ten "kombajn" do zarządzania systemami bezprzewodowymi pomógł wyliczyć odpowiednie częstotliwości, nie tylko dla mikrofonów czy uszu, ale także dla systemu bezprzewodowych interkomów oraz dla ekip odpowiedzialnych za oprawę festiwalu.

 

[img:4]

 

W tym roku, istotną pomocą okazała się aplikacja na urządzenia z systemem iOS - ShurePlus Channels. W związku z miejscem dostępnym na backstage’u, odbiorniki mikrofonów bezprzewodowych nigdy nie stoją bezpośrednio za sceną, więc podgląd na pracę urządzeń, z praktycznie każdego miejsca sceny, ułatwiał pracę i pozwolił wychwycić wszelkie usterki czy zagrożenia, zanim usłyszał o nich cały amfiteatr ;).

Niestety, kultura pracy wielu ekip ENG wciąż pozostawia wiele do życzenia, a prośby czy nawet zakazy nie były przez wielu respektowane. W tak "ciasnym" środowisku radiowym (okrojone pasmo UHF, nadajniki DVB-T, diody LED itp.), ścisły reżim i porządek w wykorzystywaniu urządzeń bezprzewodowych jest niezbędny! Na szczęście dzięki sprawnej pracy wielu osób udało się uniknąć wpadek, a wszystko zadziałało tak jak powinno.

 

więcej: www.shure.pl
Mikrofony Dynamiczne Systemy bezprzewodowe

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Shure rozwiń listę sklepów

Pro Audio

Shure Nexadyne - innowacja w technice mikrofonowej
Więcej wiadomości