Tak nagłośniono koncert Dawida Podsiadło na Stadionie PGE Narodowy

Tak nagłośniono koncert Dawida Podsiadło na Stadionie PGE Narodowy

8 września 2023, 12:00
Producent: Meyer Sound DiGiCo Shure
Dystrybucja: Polsound sp. z o.o

26 sierpnia na Stadionie Narodowym im. Kazimierza Górskiego w Warszawie odbył się specjalny jubileuszowy koncert Dawida Podsiadło. Fanów artysty było tak dużo, że sprzedano ponad 80 tysięcy biletów, co jest rekordową ilością w tym obiekcie. 

Sobotni koncert był naprawdę wyjątkowym wydarzeniem pod względem artystycznym, wizualnym, technicznym i organizacyjnym. Na pewno zostanie on zapamiętany jako jedno z najlepszych wydarzeń rozrywkowych w Polsce. Atmosfera na koncercie była magiczna, a publiczność była bardzo aktywna i entuzjastyczna. Wszyscy razem ogłosili ten występ jako najlepszy koncert Dawida Podsiadło i jego gości, w jakim mieli okazję uczestniczyć.

W niniejszym artykule skupimy się na aspektach technologicznych — czyli nagłośnieniu Meyer Sound Panther, które było pod każdym względem spektakularne. Realizację dźwięku powierzono firmie Brawlers, Remigiusza Kasztelnika, która w tym roku obsługiwała już kilka kluczowych imprez o dużym formacie, w tym Festiwal Open'er i Pol’And’Rock. We wszystkich tych imprezach zastosowano najnowszy system liniowy Meyer Sound Panther. 

[img:21]
Koncert Dawida Podsiadło na stadionie wypełnionym po brzegi 80 tysięczną publicznością

Nagłośnienie Stadionu Narodowego

Stadion Narodowy w Warszawie to delikatnie mówiąc ciężki obiekt do nagłośnienia. Uzyskanie dobrego dźwięku jest tu praktycznie niemożliwe. Betonowo/szklana „soczewka” ma kubaturę około 1 miliona m3, co oznacza olbrzymi czas pogłosu i prawie wszyscy tu „polegli” próbując to okiełznać.

 

[img:10]

Remigiusz Kasztelnik -  Brawlers

 

Aby zapewnić publiczności w miarę takie same wrażenia dźwiękowe i wizualne zaprojektowano imponującą scenę centralną z czterema wybiegami. Taka koncepcja zakłada projekcję dźwięku we wszystkich kierunkach z centralnej strefy sceny. Widzieliśmy już podobne projekty podczas tras koncertowych zespołu Metallica, czy ostatniej trasy Ed’a Sheeran’a zrealizowanych w oparciu o aktywne systemy Meyer Sound. To właśnie zalety płynące z łatwego planowania stref nagłośnienia, niezależnej konfiguracji elementów gron oraz znacznie bardziej efektywne wykorzystanie mocy zadecydowało o zastosowaniu aktywnych zestawów głośnikowych Meyer Sound również w tym przypadku. 

 

[img:5]

 

Tego niełatwego zadania podjęła się firma Brawlers, Remigiusza Kasztelnika, która w tym roku obsługiwała już kilka kluczowych imprez o dużym formacie, w tym Festiwal Open'er i Pol’And’Rock. We wszystkich tych imprezach zastosowano najnowszy system liniowy Meyer Sound Panther.

Ekipa Brawlers ma spore doświadczenie w nagłaśnianiu imprez na Stadionie Narodowym, stąd przy projekcie i strojeniu starano się zminimalizować znane „pułapki akustyczne” tego obiektu. Przy tak niekorzystnej akustyce istotne jest, aby zastosować dużą ilość stosunkowo bliskich stref nagłośnienia. Dzięki temu można też zagrać ciszej, co pozwala na lepszą kontrolę nad ogólnym pogłosem. Remigiusz, wspólnie z Kamilem Zajdel stworzyli projekt bliskich stref nagłośnienia obejmujących okolice sceny, dalszą płytę główną, pierścienia nagłośnienia trybun dolnych i podwieszony system nagłośnienia trybun na koronie stadionu. To wymagało olbrzymiej ilości aktywnych modułów Meyer Sound.

 

[img:6]

[img:4]

 Elementy systemu nagłośnienia

O skali tego przedsięwzięcia niech świadczą liczby: 200 modułów Meyer Sound Panther, 120 modułów Meyer Sound Leopard, 40 subniskotonowych zestawów Meyer Sound LFC-1100 i 8 zestawów Meyer Sound Ultra. Do indywidualnej obsługi sygnałowej każdego z tych modułów użyto 15 procesorów Meyer Sound Galaxy 816 oraz 7 procesorów Meyer Sound Galaxy 408. Główne elementy nagłośnienia Panther były obsługiwane w sieci cyfrowej AVB w oparciu o switch’e firmy Luminex. Cały system nagłośnieniowy był zdalnie zarządzany i monitorowany w programach Meyer Sound Compass i Nebra.

 

[img:20]

[img:7]

 

Istotne przy projekcie konstrukcji sceny miały fizyczne rozmiary i waga pojedynczych gron Meyer Sound Panther, które są nadzwyczaj lekkie i kompaktowe w stosunku do ich olbrzymiej skuteczności. To też przekłada się na mniejsze koszty transportowe i ogólną logistykę przy instalacji. Systemy Meyer Sound mają też bardzo neutralną sygnaturę brzmieniową z legendarną już wzorcową charakterystyką fazową, co bardzo ułatwia projektowanie tego typu złożonych konfiguracji składających się z wielu punktów nagłośnienia. Projektanci wykorzystują w tym celu program Meyer Sound MAPP 3D, który pozwala na zaawansowane projektowanie i bardzo precyzyjną predykcję pokrycia oraz jego parametrów w przestrzeni 3D.

 

[img:19]

Rafał Smoleń - realizator dźwięku 

Konsolety DiGiCo

Najbardziej prestiżowe koncerty i trasy o tej skali na świecie są najczęściej obsługiwane przez konsolety cyfrowe DiGiCo. Tę nadzwyczajną reputację zawdzięczają bezkompromisowej jakości dźwięku i funkcjonalności, które są rozwijane przez sugestie najlepszych realizatorów na świecie. Wyjątkowe narzędzia w zakresie przetwarzania dynamiki i częstotliwości oraz miksów przestrzennych są integralną częścią konsolet serii SD i Quantum. To też preferowane konsolety realizatorów odpowiedzialnych za dźwięk w zespole Dawida Podsiadły.

 

[img:2]

 

Zespół posiada własne konsolety DiGiCo SD12 i SD9, które zostały wykorzystane podczas tego koncertu, uzupełnione o dodatkowe dwa SD12 na FOH (jeden zapasowy) i dodatkowy SD9 na stanowisku monitorów. Źródła wejściowe obsługiwane były przez cztery stagebox’y DiGiCo SD Rack połączone z konsoletami w sieci światłowodowej Optocore. System był w pełni redundantny, co przy tej skali imprezy ma kluczowe znaczenie.

Miksem całości zajął się Rafał Smoleń, któremu asystował Krzysztof Kilar. Za miks monitorów odpowiadał Bartek Kurkowski.

 

[img:3]

 

Systemy bezprzewodowe Shure Axient Digital

Drugą techniczną nowością podczas tego koncertu było zastosowanie zaawansowanego systemu antenowego dla mikrofonów bezprzewodowych i odsłuchu IEM. Artyści poruszali się wkoło dużej sceny z bardzo oddalonymi od siebie wybiegami. Dodatkowo imponujące matryce świetlne scenografii generowały istotne z punktu widzenia radiowego zakłócenia wpływające na pracę mikrofonów. 

 

[img:8]

Rafał Nizio - RF Engineer

Klasyczny system różnicowy dwóch anten (True Diversity), gdzie odbiornik pracuje, wybierając naprzemiennie jedną z anten, w tym przypadku miałby spore ograniczenia. W cyfrowych mikrofonach bezprzewodowych Shure Axient Digital zastosowano system True Digital Diversity, gdzie odbiorniki korzystają w sposób ciągły z informacji zbieranych z obydwu źródeł antenowych, co zdecydowanie zwiększa zasięg i stabilność odbioru. Poczwórne odbiorniki Shure AD4QE mają możliwość przełączenia w tryb True Digital Quadversity, co oznacza jednoczesny, niezależny odbiór przekazu z mikrofonów na aż 4 antenach. Projekt systemów bezprzewodowych Remigiusz powierzył Rafałowi Nizio, z którym współpracuje już od wielu lat. Rafal zdecydował się zaprojektować system właśnie w trybie Shure Quadversity. Odpowiednio rozmieszczone wokół sceny cztery anteny zostały skierowane w strony wybiegów, co pozwoliło na perfekcyjny odbiór na całym obszarze sceny. 

 

[img:1]

 

Wszyscy artyści korzystali z nadajników serii Shure ADX zapewniających płynną zmianę częstotliwości w razie wystąpienia zakłóceń. Dawid Podsiadło korzystał ze specjalnej wersji mikrofonu Shure ADX2FD, który dodatkowo nadawał jednocześnie na dwóch częstotliwościach. Tym sposobem zapewniono mu odbiór z aż 8 torów RF jednocześnie! Jego mikrofon wykorzystał tym sposobem pełny odbiornik poczwórny Shure AD4QE. Trudno wyobrazić sobie bardziej stabilny i niezawodny system mikrofonu bezprzewodowego. 

 

[img:22]

 

Przy kilkunastu kanałach mikrofonowych, pracujących w Quadversity niezbędne było zastosowanie 2 niezależnych stref dystrybutorów antenowych odpowiednio dla anten A, B, C i D. Stąd też te 4 sygnały antenowe docierały do skanera Shure AD600 Spectrum Manager, który w czasie rzeczywistym analizował precyzyjnie całe spektrum radiowe dla wszystkich urządzeń bezprzewodowych na scenie. System bezprzewodowego odsłuchu dousznego IEM oparty był oczywiście na systemie Shure PSM1000 w liczbie 16 niezależnych kanałów. Cały system bezprzewodowy był zdalnie koordynowany, zarządzany i monitorowany w programie Shure WWB7.

Ten koncert z pewnością przejdzie do historii jako przykład niezwykle udanego wydarzenia artystycznego i światowej klasy produkcji technicznej. Brawo!

 

[img:11]

[img:12]

[img:13]

[img:14]

[img:15]

[img:16]

[img:17]

[img:18]
 
Autorzy zdjęć:
  • Black Studio
  • Brawlers
  • Paweł Danikiewicz 

Organizator wydarzenia: EAST EVENTZ

 

Systemy IEM i Akcesoria Procesory dźwięku Mikrofon bezprzewodowy Systemy bezprzewodowe Dynamiczne Mikrofony Systemy liniowe

Gdzie kupić?

Meyer Sound Meyer Sound www.meyersound.com

Dystrybucja w Polsce:

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Shure rozwiń listę sklepów

ROXX - Oświetlenie ledowe z Kolonii
Więcej wiadomości