Shure! Kamera, akcja!  Odbiornik ADX5D do systemu bezprzewodowego Axient Digital

Shure! Kamera, akcja! Odbiornik ADX5D do systemu bezprzewodowego Axient Digital

4 sierpnia 2022, 13:01
autor: Marek Korbecki
Producent: Shure
Dystrybucja: Polsound sp. z o.o

Na przestrzeni lat wymagania branży filmowej w odniesieniu do pracującego na planie sprzętu dźwiękowego wzrosły niepomiernie — od praktycznie zerowych w pionierskich latach kinematografii, po najbardziej wyśrubowane w czasach obecnych. I o ile dialogi nagrane „on the set” zazwyczaj stanowią niewielki ułamek zawartości ścieżki dźwiękowej w gotowych produkcjach, to odgrywają ważną rolę podczas nagrywania postsynchronów. 

Shure ADX5DNieco inaczej rzecz się ma w przypadku dziennikarstwa radiowego i telewizyjnego – zwłaszcza gdy sprawa dotyczy wywiadów czy relacji transmitowanych na żywo lub opery, teatru, gdzie dyskretnie schowany mikrofon potrafi przenieść najwyższej jakość mowę, śpiew do słuchaczy. 

Firma Shure na tym rynku ma dużo do powiedzenia, a ich element systemu bezprzewodowy Axient Digital ADX5D stanowi tego niepodważalny dowód. 

Odbiornik Shure ADX5D w skrócie:

  • Cyfrowy system bezprzewodowy do studia broadcasto'wego i na plan filmowy
  • Dwukanałowy cyfrowy odbiornik systemu Shure Axient Digital 
  • Zaprojektowane z myślą o montażu wewnątrz kamery, jak i w postaci "stand alone"
  • Możliwość zastosowania płytek połączeniowych w zależności od używanego systemu kamer
  • Dedykowany miniaturowy nadajnik ADX1M lub plug-on Shure AD3, współpracujący z każdym mikrofonem na złączu XLR
  • Wywiad z jednym z twórców Shure ADX5D: Adi Neves
  • Więcej informacji o Shure Axient Digital na INFOMUSIC.PL 

 

Shure ADX5D i system bezprzewodowy Axient Digital

 


W studiu broadcast'owym - nie dość, że ma możliwości wykonywania dubli, to jeszcze technik audio musi pracować z takim materiałem, jaki otrzymuje z mikrofonu na miejscu realizacji, bez możliwości skorygowania jego pozycji. Szczęście w nieszczęściu, że widok mikrofonu w kadrze w tego rodzaju materiałach jest zazwyczaj w zupełności naturalny. Tak czy owak, odpowiedni sprzęt może nie tylko ułatwić pracę w terenie, ale i zapewnić pożądane rezultaty jakościowe. 

Systemy bezprzewodowe Shure Axient Digital praktycznie od chwili premiery cieszą się zasłużoną estymą, a wersje cyfrowe jedynie ją umocniły. Wśród produktów Shure prezentowanych podczas targów ISE 2022 znalazł się jeden z najmłodszych członków rodziny ADX, dwukanałowy odbiornik ADX5D, przygotowany z myślą o rynku EFP (ang. Electronic Film Production) i ENG (Electronic News Gathering), czyli nadawczym.

Zgrana para: Shure Axent Digital & ADX5D

ADX5D w pełni bazuje na technologii Axient Digital, oferując wszelkie dobrodziejstwa, jakie z owego faktu wynikają. Jest to urządzenie typu slot-in, czyli zostało zaprojektowane z myślą o montażu wewnątrz kamery, jakkolwiek nie jest to jedyna opcja. Płytka złącz, mocowana na tylnej ścianie odbiornika, jest bowiem wymienna – producent daje możliwość użycia płytki z 15- lub 25-pinowym złączem typu D-Sub, bądź takiej z dwoma gniazdami miniXLR i gniazdem zasilania. W tym ostatnim wariancie moduł może funkcjonować jako „wolnostojący” lub umocowany w dedykowanym, opcjonalnym uchwycie, przykręconym np. do statywu fotograficznego.

 

[img:1]

[img:2]

[img:3]

 

Idealnego partnera dla ADX5D, przynajmniej jeśli chodzi o pracę na planie filmowym i scenie teatru, można upatrywać w miniaturowym nadajniku ADX1M. Jest on tak mały, że da się go schować praktycznie w każdym zakamarku odzieży. Jeśli zaś aktor gra scenę bez odzieży, to np. w… dłoni.

Sprawę ułatwia fakt, że ADX1M wyposażony jest w antenę wewnętrzną, więc na zewnątrz wyprowadzony jest tylko gniazdo do podłączenia mikrofonu. Oczywiście ADX5D może współpracować także z innymi nadajnikami Axient Digital, w tym np. AD3, urządzeniem typu plug-on, czyli nadajnikiem, do którego można podłączyć praktycznie DOWOLNY mikrofon ze złączem XLR, w tym taki, który wymaga zasilania fantomowego. Jakkolwiek taką konfigurację trudno określić jako dyskretną, zwłaszcza w kontekście pracy na planie filmowym, to w przypadku dziennikarzy nie ma to aż takiego znaczenia.

 

[img:4]

 

A zatem, skoro mamy już aktora, odbiornik i nadajnik, pozostaje dobrać odpowiedni mikrofon. I tu producent sugeruje modele z dwóch serii – Twinplex oraz Duraplex. Pierwsza obejmuje mikrofony dwumembranowe. Taka konstrukcja sprawia, że są one w stanie obsługiwać źródła dźwięku o bardzo szerokim zakresie dynamiki – od szeptu po wokalną ekwilibrystykę śpiewaków operowych. Cechują się przy tym wyjątkowo niskim poziomem szumów własnych. Z kolei seria Duraplex skonstruowana została z myślą o tym, aby mikrofon był zabezpieczony przed wpływem czynników środowiskowych, takich jak kurz, pył, wilgoć, a nawet woda. Inaczej mówiąc, jeśli scena tego wymaga, aktor wyposażony w mikrofon Duraplex może wręcz zanurzać się w wodzie.

Jak widać, w ofercie firmy Shure znajdą dla siebie coś nie tylko spece od dźwięku estradowego, ale też filmowcy i nadawcy.

 

[img:5]

[img:6]

[img:7]
 

Na koniec zapraszamy na wywiad z m.in. twórcą systemu Shure ADX5D
Adi Neves podczas targów NAMM 2022 (czas: 05:05)

 
 
więcej: www.shure.com
Nagłowne Zestawy mikrofonowe Pozostałe Reporterskie Podcast i home office Systemy bezprzewodowe Instrumentalne Pojemnościowe Dynamiczne Mikrofony Rejestracja mobilna

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Shure rozwiń listę sklepów

LARA - Pierwszy system liniowy kardio od DAS Audio
Więcej wiadomości