Ciekawe instalacje: Dźwięk immersyjny L-ISA w Cavatina Hall w Bielsku Białej - Część I

Ciekawe instalacje: Dźwięk immersyjny L-ISA w Cavatina Hall w Bielsku Białej - Część I

5 kwietnia 2022, 08:00
autor: Daniel Zimerman
Producent: L-acoustics
Dystrybucja: Audio Plus Sp. z o.o.

Nowa sala koncertowa w Bielsku Białej - CAVATINA HALL - jest absolutnie wzorcową pod względem akustyki i zastosowanych technologii. Śmiało można powiedzieć, że pretenduje do najważniejszych ośrodków kulturalnych w południowej Polsce, poza tym jest pierwszą salą koncertową zbudowaną i zarządzaną ze środków prywatnych.

Cała inwestycja trwała niespełna 3 lata i prowadzona była przez jednego integratora - firmę Audio Plus, która dostarczyła zarówno technologię sceniczną, audiowizualną, oświetlenie, mechanikę sceny, jak i rozbudowaną dystrybucję sygnałów audio, która stanowi krwiobieg budynku, zapewniający najwyższej jakości dźwięk w supernowoczesnej sali koncertowej na 1000 miejsc, sali kameralnej oraz znajdującym się w budynku studiu nagrań. Zwieńczeniem instalacji audio jest system nagłośnienia w technologii dźwięku immersyjnego L-ISA marki L-Acoustics

[img:22]

CAVATINA HALL w Bielsku Białej

 

Spis treści:

 

 

Sala koncertowa CAVATINA HALL 

[img:2]

 

Każda przestrzeń w Cavatina Hall została zaprojektowana i wykonana z zachowaniem najwyższej staranności i dbałości o detale. Od foteli, przez drewniane okładziny ścienne, aż po elementy zmiennej akustyki opartej na automatycznie rozsuwanych roletach i kotarach akustycznych. Jej akustyka pozwala na wydobycie pełni barw zarówno podczas koncertów symfonicznych, kameralnych, jak i przebojów gwiazd muzyki rozrywkowej.

 

[img:8]
Ewa Więckowska-Kosmala
Projektantka akustyki w Cavatina Hall

 

Wszystkie elementy, które tutaj zostały zaprojektowane, wprowadzone do wirtualnego modelu akustycznego tej sali, były sprawdzane w laboratorium Zakładu Akustyki Instytutu Techniki Budowlanej. Drewniane elementy rezonansowe, jak fale w podbalkoniach, to kompozycja wielu pudeł rezonansowych, a każde nastawione jest na inną częstotliwość. Brzmienie samej sali zostało szczegółowo dopracowane, zaś by zachować tę samą jakość także w koncertach nagłośnionych, zastosowano najnowocześniejszy system nagłośnienia w technologii dźwięku immersyjnego L-ISA od L-Acoustics, który podnosi przyjemność ze spotkania z każdą nutą, niezależnie od zajętego miejsca na widowni. 

 

[img:3]

[img:4]

 

Inwestor od początku był zdecydowany na wprowadzenie technologii z najwyższej półki i bezkompromisowej jakości usług. Dlatego poszukiwano dostawcy, który nie tylko zainstaluje system nagłośnieniowy i pozostałe systemy sceniczne, ale także zapewni obsługę na wszystkich poziomach tej niezwykłej inwestycji.

 

Firma Audio Plus, którą wybrano, otrzymała szerokie zadanie:

  • konsultacji w dziedzinie technologii scenicznych i audiowizualnych,
  • dostarczenia kompleksowego projektu technologicznego,
  • koordynacji dostaw, ekip i podwykonawców
  • integracji wszystkich systemów w spójną całość.

 

[img:18]

[img:19]

 

Warunkiem koniecznym było, aby cała technologia estradowa była integrowana przez jedną firmę z doświadczeniem. Spięcie tych wszystkich systemów w przejrzystą całość daje spójną pracę użytkownikowi. Miało to także wiele zalet podczas budowy, ponieważ wsparcie osób doświadczonych w integracji technologii pozwoliło na dostrzeżenie potencjalnych kolizji z dużym wyprzedzeniem i zaproponowania rozwiązań bez utraty funkcjonalności, a tym bardziej jakości. A równocześnie zapewniło maksymalną szybkość instalacji, co dla zamawiającego oznacza efektywny zwrot z inwestycji.

 

[img:9]
Sylwester Wojcieszek
Projektant technologii estradowej

 

Główny inwestor, od początku podchodziła do tego projektu bezkompromisowo. Kiedy zostaliśmy zaproszeni i poznaliśmy wytyczne inwestora, zaczęła nam przyświecać myśl: może to jest właśnie to miejsce, gdzie możemy zaprojektować technologię dźwięku przyszłości?  Wkrótce zapadła decyzja o tym, że projektujemy pierwszą w Polsce salę koncertową z systemem nagłośnienia w technologii dźwięku immersyjnego 360 stopni, czyli właśnie L-Acoustics L-ISA. Jest to krok milowy, jeśli chodzi o rozwój dźwięku koncertowego. Dzięki nagłośnieniu w technologii L-ISA, które pracuje w ramach inteligentnego środowiska technologicznego, Cavatina Hall stała się miejscem o kolosalnym potencjale i będzie niewątpliwie jedną z najważniejszych sal koncertowych w Polsce i Europie

 

[img:20]

[img:21]

 

Pierwszym krokiem po zatwierdzeniu współpracy między Cavatina Hall a Audio Plus było wykonanie projektu technologii. Nie wystarczyło zrobić kolejnego projektu systemu nagłośnieniowego. To musiało być zintegrowane środowisko, które pozwalałoby na zapewnienie najwyższej jakości dźwięku w sali koncertowej, ale również utrzymanie równego poziomu technologicznego dla wszystkich poziomów produkcji show – od zarządzania sygnałami ze sceny poprzez rejestrację czy wysyłkę na wóz transmisyjny, aż po wzbogacenie wydarzenia multimediami i światłem, a wreszcie zarządzanie wydarzeniem „od kuchni”.

Tak przygotowany projekt technologiczny został dostarczony do inwestora w połowie 2018 roku. Przed wdrożeniem został on przesłany do konsultacji w londyńskim biurze Sound Space Vision, które zajmuje się projektowaniem akustyki i systemów audio w obiektach kulturalnych oraz przemysłowych. Audytorzy z dużym uznaniem ocenili projekt, w szczególności za innowacyjność w podejściu do projektowania technologii oraz wykorzystanie systemu, który jest rewolucją technologiczną w dźwięku.

 

[img:9]
Sylwester Wojcieszek
Projektant technologii estradowej

 

Potwierdzenie ze strony niezależnych światowych fachowców wzmocniło zaufanie menedżerów w Cavatinie do proponowanych przez nas rozwiązań. Warto też wspomnieć o wyjątkowo krótkim czasie budowy i instalacji: od postawienia pierwszej kreski w projekcie minęły trzy lata, a obiekt już stoi i z powodzeniem działa, przynosząc dochód i realizując cele promocji kultury. Jestem dumny, że mamy w Polsce salę koncertową, która korzysta z systemu dźwięku immersyjnego L-Acoustics L-ISA.

 

Dostarczenie tak wielu różnych urządzeń i integracja ich w jeden działający ekosystem wymagało uczestniczenia w powstawaniu obiektu Cavatina Hall na każdym etapie. Do tego celu oddelegowany został specjalny zespół, koordynowany przez inżyniera Tomasza Ibroma. Wparcie prac montażowych na wszystkich etapach instalacji zapewniła firma ZiKE Labs.

 

[img:5]

[img:7]

 

W Cavatina Hall zastosowano najlepsze możliwe rozwiązania dostępne na rynku, natomiast usługi ze strony Audio Plus obejmowały również szkolenie osób pracujących na dostarczonych systemach oraz stałe wsparcie techniczne na telefon. Dlatego dziś przedstawiciele Cavatina Hall mówią o dużym zaufaniu do Audio Plus.

 

[img:10]
Katarzyna Pytlarczyk
Prezes Fundacji Fiducia, która jest operatorem sali koncertowej w Cavatina Hall

 

Ich profesjonalizm, to coś, co rzuca się w oczy. To firma, która wie, co robi.

 

[img:11]
Willi Klein
Inżynier wsparcia technicznego L-Acoustics

 

Instalacja jest przejrzysta i schludna. Chłopaki osiągnęli tu naprawdę wiele i mogą być z siebie dumni. Wynik jest świetny.

 

Ekipa techniczna 

[img:23]

Od lewej: Dominik Drobisz, Luca Romani, Martin Wurmnest, Piotr Zajkiewicz, Grzegorz Stasik, Tomasz Ibrom, Stanisław Mielczarek, Jerzy Kubiak, Willi Klein, Sylwester Wojcieszek

 

Zobacz ciekawe technologie użyte w CAVATINA HALL:

 
audio instalacje - dźwiek immersyjny dźwięk przestrzenny 360
https://www.infomusic.pl/img/artykuly/zdjecia/MC4wNjQ1ODIwMCAxNjQ4OTI1NzEy.jpg Optocore, sieci audio, dante w CAVATINA HALL
Opis aktywnego nagłośnienia firmy L-Acoustics SYVA system kina w sali koncertowej

Kolumny i głośniki instalacyjne Ciekawe instalacje w Polsce Nagłośnienie instalacyjne

Gdzie kupić?

L-acoustics L-acoustics www.l-acoustics.com

Dystrybucja w Polsce:

TeamConnect Ceiling 2 - Mikrofon sufitowy od Sennheiser
Więcej wiadomości