
Ed Sheeran i Clear-Com - Trasa koncertowa Mathematics
Nowoczesne widowiska estradowe, koncerty, festiwale i im podobne, to przedsięwzięcia bardzo złożone, tak pod względem artystycznym, jak i technicznym. Za ich przygotowanie i sprawny przebieg odpowiadają rozmaite ekipy – oświetleniowe, nagłośnieniowe, pirotechniczne, technika sceniczna itd. Wymaga to zapewnienia niezawodnej komunikacji pomiędzy nimi. Koncerty Eda Sheerana w ramach trasy koncertowej Mathematics nie stanowią tu wyjątku.
Gwiazdy tej wielkości, co Sheeran, zazwyczaj korzystają z rozbudowanych scenografii, poszerzonego instrumentarium i występują w towarzystwie wielu muzyków, którzy grają obok, znajdując się na tej samej scenie. Jednakże rudowłosy Brytyjczyk – a przynajmniej jego management - ma cokolwiek odmienne podejście do tematu. Podczas omawianej trasy scena jest niejako podzielona na pięć segmentów i ma kształt okręgu, zaś widownia otacza ją ze wszystkich stron.
Jakkolwiek nie jest to konfiguracja w szczególnie nowatorska, a podobne rozwiązania – jakkolwiek bez dzielenia sceny - stosują też inni wykonawcy, jak choćby Metallica czy Peter Gabriel, to w tym przypadku muzycy towarzyszący gwieździe nie pojawiają się wraz z nią, a rozlokowani są na czterech platformach. Te zaś umieszczono u dołu wysokich kolumn stanowiących odciągi dla ważącej 42 tony konstrukcji, zawieszonej nad sceną. Jakby tego było mało, w spektaklu znaczącą rolę odgrywa pirotechnika – podczas koncertów wielokrotnie używane są miotacze ognia, a w finale zobaczyć można pokaz sztucznych ogni. Taka konfiguracja nie jest więc łatwa do ogarnięcia od strony technicznej i organizacyjnej. Wręcz przeciwnie. I komunikacja spełnia tu niepoślednie zadanie, również w kwestii bezpieczeństwa. Tym bardziej że ludzie odpowiedzialni za realizację poszczególnych zadań są rozproszeni na dużym obszarze.
Aby więc zapewnić wspomnianą, sprawną komunikację pomiędzy ekipami, organizatorzy trasy zdecydowali się użyć systemu interkomowego Clear-Com, dostarczonego przez firmę rentalową Major Tom. Jego podstawę stanowi zestaw pięciu 4-kanałowych stacji HelixNet Digital Network Partyline, z którymi współpracuje bezprzewodowy interkom FreeSpeak II, a do dystrybucji sygnałów w sieci IP służą interfejsy IP z serii LQ. Rozdzielacz antenowy rozdziela sieć IP do trzech różnych transceiverów rozmieszczonych na całym terenie imprezy. Poszczególne ekipy korzystają z tego samego systemu, na własnych, dedykowanych kanałach HelixNet.
Wskazówki dotyczące obsługi oświetlenia, wideo, nagłośnienia, urządzeń pirotechnicznych i ogromnego cylindrycznego ekranu nad główną sceną są przekazywane tak, jakby był to spektakl teatralny. Wszystko musi być więc starannie zaaranżowane i zsynchronizowane, a transmisja szybka i wyraźna.
To jest standard w dużych produkcjach teatralnych, ale po raz pierwszy zrobiliśmy coś na taką skalę. To pierwszy raz, kiedy gramy koncerty z tak wieloma „wodotryskami” i ruchomymi elementami, a ponieważ wokół jest bardzo tłoczno i głośno, zapewnienie zrozumiałej komunikacji staje się absolutną koniecznością. Dzięki HelixNet i FreeSpeak przekaz jest krystalicznie czysty.
Adam Wells - Współodpowiedzialny za zaprojektowanie i wdrożenie systemu Clear-Com
Gdzie kupić?
Dystrybucja w Polsce:






